söndag 20 mars 2016

Rakubränning i Rönneshytta

Igår åkte jag tidigt på morgonen till Rönneshytta, utanför Askersund, på Rakukurs. Åh vilken dag!
Raku är en brännteknik som kommer från Japan. Jag har bränt raku i Mullsjö på folkhögskolan tidigare och där använder man vedeldad ugn igår använde vi gasol. Resultatet blir det samma men gasolvarianten är otroligt snabb. 
Det va så kul att träffa Frida och Marie som höll kursen och de andra kursdeltagarna. Som jag skrivit tidigare så är det fantastiskt att möta andra med samma keramikintresse! 

Ja gillar inte att va med på bild men här kommer några bilder när jag lyfter ur en vas ur ugnen och ställer ner den i spån. 




Efter en stund i spånet under lock, tar man fram sin grej och gnuggar den med stålull och gör den ren.
Kolla resultatet!


En hellyckad dag!!!
Ja en del grejer sprack men det går ju limma! Det mesta höll och nu vill jag verkligen få till min egen rakuhörna bakom min verkstad.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar